piątek, 8 maja 2015

Porcelana Bavaria



Porcelana Bavaria

Czytam właśnie książkę Edwarda Rudzkiego "Europejska porcelana osiemnastowieczna". Rozdział Wytwórnie w mniejszych państwach niemieckich daje obraz tego, dlaczego w Bawarii działały tak liczne manufaktury a później wytwórnie porcelany.


" Osiemnastowieczne Niemcy składały się z dwóch mocarstw: austriackiej monarchii Habsburgów oraz Prus, kilku państw średnich rozmiarów i wielkiej ilości księstw małych. Według popularnej anegdoty niektórzy władcy musieli uważać, aby w czasie spacerów nie przekroczyć nieopatrznie granicy. Książąt tych często cechowała pycha zupełnie nieproporcjonalna do rozmiaru posiadanego terytorium. Już Fryderyk II żartował, że każdy z nich na wzór Ludwika XV chciał "mieć swoje metresy, swój Wersal i swoje wojsko". Można to uzupełnić dodając, że każdy chciał mieć także własną wytwórnie porcelany, gdyż jak to sformułował jeden z książąt - Karol Eugeniusz wirtemberski - porcelana stała się niezbędnym warunkiem blasku i wspaniałości".


Dało to początek wielu istniejącym do dzisiaj wytwórniom. W Polsce dużo łatwiej o porcelanę bawarską niż angielską z wiadomych względów:)


Mitterteich Bavaria



Jej czas szybko przemija, gdyż jest delikatna. Historia bierze ja w imadło, czasem nieuważna ręka zakończy jej żywot, bywa, że jest ofiarą wzburzonych emocji. A jeszcze częściej historii.
Moje zasoby porcelany Bavaria są szczątkowe, choć coś znalazłam. Mam bombonierę i talerz, który cudownie ocalał przez kilkadziesiąt lat, co nie udało się reszcie serwisu.
Zwykle, co wiedzą doskonale miłośnicy porcelany, mówi się o niej Bavaria, choć na terenie Bawarii istniało wiele manufaktur.
Moja bomboniera datowana jest na 1931 - 45r.
Wyjaśnienie sygnatury znalazłam pod tym linkiem:
http://www.porcelainmarksandmore.com/germany/bavaria/mitterteich-02/index.php

Dla osób które szukają wyceny porcelany Bavaria przykładowe szacunki tutaj.
Sygnatury bawarskich wytwórni można znaleźć pod tym linkiem http://www.porcelainmarksandmore.com/germany/bavaria/index.php

Eschenbach Bavaria


Ten talerz to także wyrób bawarskiej wytwórni, tym razem Eschenbach Bavaria
Sygnatura datowana na lata po 1938 roku. Szlachetna porcelana w kolorze kości słoniowej tzw. Elfenbein Porzellan (Elfenbein-kość słoniowa)

Wyjaśnienie sygnatury można znaleźć tutaj:
http://www.porcelainmarksandmore.com/germany/bavaria/windischeschenbach-01/index.php
Tutaj sygnatury popularnej fabryki Schumann: http://www.porcelainmarksandmore.com/germany/bavaria/arzberg-02/index.php
Tu sygnatury Winterling: Winterling
Tu Rehau/ Hertel Jacob: http://www.porcelainmarksandmore.com/germany/bavaria/rehau-03/index.php
A tu często poszukiwane sygnatury śląskich wytwórni: http://www.porcelainmarksandmore.com/related/silesia/index.php
Jest też sygnatura, która podpisana jest tylko "BAVARIA" i ma koronę.Niestety podpisana jest jako "unbekannt"-nieznana.


Unbekannt in Unbekannt in Unbekannt im Zeitraum bis heute .

I jeszcze jedna, też z koroną i podpisem Bavaria, też nieustalona manufaktura, chociaż słyszałam, ze to może być Kerafina




Eksperci odpowiadają na pytania o sygnatury pod tym linkiem



7 komentarzy:

  1. Wydaje mi się, że czas porcelany nie przemija, raczej ona wciąż jest dla większość zbyt droga aby można było ją swobodnie kupować. Ja sama od wielu, wielu lat noszę się z zamiarem uzbierania sobie pewnej serii, naszej rodzimej firmy i już na pewno miałam bym spory komplet gdybym każdego miesiąca kupowała jedną rzecz... ale ciągle jakoś tak odkładam... bo w sumie? bo czy muszę?... Chyba jednak zacznę kupować po tej jednej sztuce :D Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest dobry sposób-sama go stosuję, bez nadwyrężania domowego budżetu :)

      Usuń
    2. Tylko u mnie kłopot z tą konsekwencją ... :/

      Usuń
  2. Fajnie, że mam bratnią duszę w porcelanowym temacie. Pozdrowionka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest nas wielu = wiele..chyba?:) panowie chyba rzadko goszczą w tym gronie. Serdecznie pozdrawiam i czekam na kolejne Twoje posty

      Usuń
  3. Piękna porcelana, można chyba powiedzieć, że historyczna:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam Panią. Zainspirowana artykułem o bawarskiej porcelanie chciałam sprawdzić sygnaturę na starym wazonie mojej babci. To fabryka Schumann. Ale nie znalazłam w podanej przez Panią bazie danych sygnatur takiej dokładnie, jak ta na wazonie. Co o tym myśleć?Fałszywa? Czy można wysłać zdjęcia do eksperta polskojęzycznego? Serdecznie pozdrawiam. Elżbieta

    OdpowiedzUsuń