Przejdź do głównej zawartości

Angielski fajans. Zagadka od Wedgwood'a

 

zagadka



Baza Klubu Miłośników Porcelany Transferowej w Wielkiej Brytanii (tak, tak, istnieje taki klub)  zawiera ponad tysiąc wzorów w kategorii botanicznej.
Ta kategoria podzielona jest na podkategorie: wzór na całości, wzór na brzegu, wpływy orientalne, kwiaty naturalne, kwiaty stylizowane, liście, owoce.
Wedgwood skopiował wiele wzorów botanicznych z "Magazynu Botanicznego" Williama Curtisa

Wedgwood

Na prezentowanym talerzu można rozpoznać kwiaty piwonii. Motywy kwiatów piwonii przewijają się bardzo często w dekoracjach porcelany, malowideł i obrazów. Dla Chińczyków i Japończyków królową kwiatów jest właśnie piwonia. Jest tam symbolem bogactwa, dobrobytu i szczęścia. W taoizmie symbolizowała Yin – żeński pierwiastek
W średniowieczu nazywana była "różą bez kolców", różą zielonoświątkową i różą Maryi. Jako jedna z roślin poświęconych szczególnie jej była sadzona w tak zwanych ogrodach maryjnych.

Wedgwood

Dla spostrzegawczych zadanie: odszukaj ptaszka i motylka:)



Osobiście z piwonią w ogrodzie mam małe doświadczenie, chociaż bardzo je lubię i zawsze chciałam mieć. Pewnego razu kupiłam kłącza, zasadziłam. Czekałam, czekałam i nic. Nic nie zakwitło, nie wiem nawet czy wyszło z ziemi, w końcu cherlak wylądował w kącie działki, na pryzmie. Minęły dwa lata, aż tu nagle coś się pięknie czerwieni na pryzmie kompostu pod śmietnikiem. To moja piwonia tak pięknie zakwitła ! Zemściła się za brak cierpliwości. I pozostała tam już na zawsze, bo ponownie przesadzona przestałaby kwitnąc.Teraz już wiem, że piwonie nie lubią przesadzania. Kwitną dopiero ze dwa, trzy lata po przesadzeniu w nowe miejsce.






Komentarze

  1. Może i moja piwonia w końcu zakwitnie :) talerz rewelacyjny., boski, znalazłam ptaka i motylka po powiększeniu zdjęcia. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. W ub. roku dokupiłam trzy. Też czekam:)))

    OdpowiedzUsuń
  3. Piwonie najlepiej przesadzać w sierpniu. Uwielbiam ich zapach. Miałam kłopot ze znalezieniem motylka : )

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja tez dostrzegłam je dopiero na powiększonym zdjęciu:)

      Usuń
  4. Może to kwestia odmiany. Dostałam piwonię od sąsiadki i zaraz w pierwszym roku zakwitła :) Jestem spostrzegawcza. Kolejną zagadkę proszę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie się zawsze dostają te, które muszę się najpierw przystosować,Dokupiłam w ub,roku różowe,ale nie zakwitły, może w tym roku...

      Usuń
  5. Klub Miłośników Porcelany Transferowej - myślę, że rozmowa z jego uczestnikami byłaby dla nas Dominika bardzo interesująca :) Ciągle mi mało informacji. Orientujesz się czy są jakieś wydane w PL pozycje dotyczące porcelany angielskiej?

    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  6. Cudowna jest ta Twoja porcelana, za każdym razem nie mogę się napatrzeć na te cudne talerze. Ptaszka i motylka odnalazłam bez problemu. Pozdrawiam cieplutko :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Kasiu zapewne wiesz, że polski rynek wydawniczy traktuje temat porcelany raczej po macoszemu. Raz został wydany w 2008r w języku polskim Leksykon porcelany europejskiej Ludwig Danckert'a. Zobacz sobie ile obecnie kosztuje na znanym portalu aukcyjnym:) Ja korzystam z bibliotek i robię resarch na stronach anglo-i niemieckojęzycznych. Takich fascynatów jest wielu, niestety nie w Polce:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Cudny talerz i przepiękne sztućce.
    A co do piwonii...tylko w sierpniu je przesadzamy i rozsadzamy, by kwitły i nie chorowały. To się sprawdza.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Porcelana Bavaria

Porcelana Bavaria

Czytam właśnie książkę Edwarda Rudzkiego "Europejska porcelana osiemnastowieczna". Rozdział Wytwórnie w mniejszych państwach niemieckichdaje obraz tego, dlaczego w Bawarii działały tak liczne manufaktury a później wytwórnie porcelany.  " Osiemnastowieczne Niemcy składały się z dwóch mocarstw: austriackiej monarchii Habsburgów oraz Prus, kilku państw średnich rozmiarów i wielkiej ilości księstw małych. Według popularnej anegdoty niektórzy władcy musieli uważać, aby w czasie spacerów nie przekroczyć nieopatrznie granicy. Książąt tych często cechowała pycha zupełnie nieproporcjonalna do rozmiaru posiadanego terytorium. Już Fryderyk II żartował, że każdy z nich na wzór Ludwika XV chciał "mieć swoje metresy, swój Wersal i swoje wojsko". Można to uzupełnić dodając, że każdy chciał mieć także własną wytwórnie porcelany, gdyż jak to sformułował jeden z książąt - Karol Eugeniusz wirtemberski - porcelana stała się niezbędnym warunkiem blasku i wspaniałoś…

Giesche. Serwis z historią Opatówka w tle.

Ten serwis ma prawie 90 letnią historię i myli się ktoś, kto myśli, że rzeczy nie mówią.
Opowiadają historie nieprawdopodobne, nasze, ojczyste, historyczne, są świadectwami minionych czasów i ludzi. Rodzin i epok. To cud, że przetrwał, bo historia obeszła się bardzo tragicznie z moją rodziną
Ludzie nie przetrwali, rzeczy pozostały, choć też blisko im było do zagłady, ponieważ ich właściciele byli wysiedlani, uciekali przed niebezpieczeństwem, rzeczy były ostatnimi, o które się troszczyli.
Dostałam go niedawno od mojej chrzestnej. A ona miała go po mamie - Helenie.
Helena w dniu wybuchu wojny była młodą mężatką. Na świecie było już dwoje dzieci: Tereska [moja chrzestna] i synek Leszek. Mąż Heleny Zygmunt Gadzinowski był sekretarzem gminy Lisków, tej, w której proboszczem był słynny ksiądz Bliziński.

Sweter na drutach szary reglan piórkowy bezszwowy

Po kilku dekadach przerwy wracam do drutów. Nie wiem czy na długo, bo z czasem i cierpliwością zawsze na bakier. Ale tyle inspiracji w necie, że mnie "ruszyło". No i sklepów internetowych z wełnami różnej maści, w pięknym gatunku nie brakuje. Zresztą same zobaczcie, chyba następna kupię tutaj i będzie to malabrigo.
Wiec wyruszyłam w wirtualną podróż w poszukiwaniu inspiracji i podziwiałam wiecznie modne arany i cała masę innych ciekawych wzorów.
Same zobaczcie: