środa, 29 marca 2017

Śląska porcelana Sorau / Żary. C. & E. Carstens

Posiadam taki talerz z fabryki Carstens Porzellan, Sorau.  
Żary to bardzo popularna i lubiana przez kolekcjonerów manufaktura.
średnica talerza- 20 cm
przedwojenna pamiątka
kolor - kość słoniowa
Fabryka powstała w 1888r`i u początków swojego istnienia nazywała się Gustav Otremba Porzellanfabrik Sorau N.L.
W 1982 Otremba sprzedał swoje udziały  Franzowi Böhme. W 1900r. w związku z przystąpieniem do Vereinigung Deutscher Porzellanfabriken zur Hebung der Porzellanindustrie zmieniła nazwę na Porzellanfabrik Sorau G.m.b.H.
Fabryka zatrudniała wielu inżynierów i produkowała na wysokim jakościowo poziomie.
W 1918 r. fabryka ponownie zmieniła właściciela.  Nowym właścicielem został znany w świecie porcelanowego biznesu i posiadający wówczas wiele fabryk Ernst August Carstens.
Po jego śmierci spadkobiercy jego dzieci kontynuują rozwój fabryki, która przynosi coraz większe zyski. Eksportuje na całą Europę i USA.
W rodzinnym mieście Carstensów Elmshorm powstaje C. & E. Carstens Elmshorner Steingutfabrik
Obok Villeroy&Boch  Carstens był drugim co do wielkości producentem ceramiki i porcelany w Niemczech. Do rodziny należały fabryki w  Rheinsberg, Haldensleben (Uffrecht und Werk Carstens), Rathenow, Gräfenroda, Georgenthal, Wallhausen, Sorau, Blankenhain, Lübeck, Elmshorn, Reichenbach, Zeven und Hirschau.
Po wojnie fabryka znalazła się na terytorium Polski. I tak zakończyła się jej historia po blisko 60 latach.
W ocalałych budynkach utworzono szkołę rzemieślniczą.

Porcelana Żary, Sorau, Carstens/Carstens Porzellan, Sorau

przedwojenny talerz Żary, Sorau Carstens
(1920-1949)
C. & E. Carstens Porzellanfabrik Sorau

Nie wiem, jak nazywa się ten konkretny wzór, przeszukałam sieć, ale bez  rezultatu.
Mój talerzyk niebawem zmieni właściciela, a ja pokażę Wam na co go zamieniłam.
Polskie sygnatury. Tutaj.

 

9 komentarzy:

  1. Prześliczna porcelana i interesująca historia jej powstania! Pozdrawiam cieplutko :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuję i odwzajemniam pozdrowienia, cieszę się,ze się podoba

      Usuń
  2. Piękny, delikatny talerzyk :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. w następnym pośćie opiszę jaki ma zabawny rodowód:) dziękuję, pozdrawiam

      Usuń
  3. Bardzo ale to bardzo podobają mi się motywy z drobnymi różyczkami, uważam, że jest w nich magia... talerzyk rzecz jasna musi mi się podobać :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za uznanie, ja natomiast weszłam teraz w fazę secesyjną i zapragnęłam mieć coś z malaturą owoców. One są tak realistyczne i piękne jak na obrazach. Walczę na aukcji:)

      Usuń