niedziela, 12 marca 2017

Zamek Grodziec


Dolny Śląsk ma wiele do zaoferowania. Stworzono szlak godnych obejrzenia obiektów historycznych  http://szlakzamkowipalacow.eu/
Zwiedziłam już zamek Czocha, Kamieniec, Książ a w ten weekend odwiedziłam zamek Grodziec na Dolnym Śląsku - 21 km na południowy wschód od Bolesławca, 38 km na zachód od Legnicy. Ale takich zamków i pałaców jest wiele. Jak choćby ten w Kamieńcu Ząbkowickim.
Stoi na stromym wzgórzu, podobno na dawnym wulkanie. Pierwsza potwierdzona wzmianka o Grodźcu pochodziła z bulli papieża Hadriana IV z 23 kwietnia 1155 r.
W latach wojny 30-letniej zamek został zdobyty i spalony przez wojska księcia Albrechta Wallensteina, skala zniszczeń była ogromna. Dopiero w roku 1800, kiedy właścicielem dóbr został książę Rzeszy Jan Henryk VI von Hochberg z Książa i Mieroszowa, podjęto poważniejsze prace konserwatorskie i rekonstrukcyjne.





Do zamku zawitała wiosna w postaci całych połaci przebiśniegów. Można było kosić. Miałam ochotę zrywać garściami, ale żal mi było. Bo życie w wazonie trwa krótko.


Wokól zamku malownicze ruiny.



Tajemnicze skarby, spotkania z duchami, turnieje rycerskie, legendy i opowiadania o ludziach żyjących przed wiekami, spotkania z folklorem i kuchnią regionalną - to tylko część atrakcji, które czekają na odwiedzających po przybyciu na zamek

Zamek w latach 30-tych XIX wieku stal się pierwszym w Europie  zabytkiem przystosowanym dla turystów

Można tu podobno także przenocować. W tym oto salonie:


Oraz w tej sali rycerskiej. Łóżka wyglądały na twarde:)
Ale to taki swojski, fajny zamek, pozbawiony co prawda dawnych dzieł sztuki, ale za to można tu urządzać "wakacje z duchami". Dzieciaki mogą wszystkiego podotykać, ponosić halabardę.

sala rycerska na zamku

W latach 2004-2005 jest miejscem realizacji produkcji filmowych przez telewizje: szwedzką, francuską, belgijską oraz rosyjską. Warownię często odwiedza też telewizja, aby w malowniczej średniowiecznej scenerii kręcić filmy i programy:Wiedźmin, Przyłbice i Kaptury, Pamiętniki Fanny Hill.

sala kominkowa na zamku Grodziec

Najbardziej jednak zainteresowała mnie informacja, że w 1976 r.  zamek przekazano Instytutowi Sztuki Aktorskiej Teatru "Laboratorium" Jerzego Grotowskiego
Grotowski stworzył tu kolejny etap PrzedsięwzięciaDroga, czyli wędrówka pod opieką przewodników (m.in. Tomasz Rodowicz) w kierunku zamku w Grodźcu koło Legnicy, z noclegiem w lesie. Przez dwa tygodnie lipca codziennie 8–10-osobowe grupy wyruszały spod Wrocławia w pieszą wędrówkę, której celem była „Góra Płomienia”, czyli zamek w Grodźcu. Stworzono tam warunki do działania, którego zasadą było jak najdalej posunięte zniesienie dramaturgii codzienności, łącznie z rytmem dnia i nocy, co wieść miało do odwarunkowania i odświeżenia percepcji. Były to więc działania niejako pogłębiające doświadczenia parateatralne, eksperymentalnie sprawdzające idee wyrażone na początku lat 70. w tekście Święto. Zarazem jednak odwoływały się one do doświadczeń i przeżyć osobistych o charakterze źródłowym i były w subtelny sposób powiązane z odwołaniami do rozpoczynanych w tym samym czasie poszukiwań fazy Teatru Źródeł (obecna w nazwie aluzja do hinduskiej Arunaćali – Góry Płomienia, związanej ze Śri Ramaną Maharszim, której wizerunek był też stałym elementem plakatów Krzysztofa M. Bednarskiego, stworzonych na potrzeby projektu); za http://www.grotowski.net/encyklopedia/przedsiewziecie-gora


w każdym zamku jest wiele kotecków


Zostało mi jeszcze tyle zamków do zwiedzenia:)


Świetnie się bawiłam. Pozdrawiam.




3 komentarze:

  1. A jakie zamki wchodzą w skład tego Najciekawszego Szlaku ?
    Nigdy nie widziałam naraz tyle przebiśniegów :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Kliczków, Czocha, Chojnik, Książ, Staniszów, Grodziec, Krobielowice, Wojnowice, Oleśnica, Leśnica, Topacz, Międzylesie. Kamieniec Ząbkowicki, Książ, Staniszów.Zaliczyłam już Kamieniec Ząbkowicki, Książ, Chojnik, Grodziec i Czochę. Ja tez pierwszy raz widziałam takie łany przebiśniegów. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z wymienionych przez Ciebie byłam tylko w trzech, ale zwiedziłam też sporo na Szlaku Orlich Gniazd i Zamki Krzyżackie :)

      Usuń